Polacy nie są zainteresowani długoterminowym oszczędzaniem pieniędzy

Przez dłuższy czas lokaty bankowe przyzwyczaiły Polaków do regularnego, ale krótkoterminowego oszczędzania swoich pieniędzy. Okazuje się, że tylko w 2011r. trzy czwarte wszystkich depozytów w bankach były przekazywane na 1-miesięczne produkty oszczędnościowe.
 
 
lokaty bankowe
Warto zaznaczyć, że na lokaty 12-miesięczne lub dłuższe decydowało się nieco ponad 1 % wszystkich klientów instytucji finansowych – takie dane udostępniła Komicja Nadzoru Finansowego.
 
 
Na początku 2012r. Polacy ostatecznie musieli pożegnać się z produktami omijającymi tzw. podatek Belki, co okazało się poważnym ciosem dla przeciętnych gospodarstw domowych.

 
Tego typu lokaty pozwalały na uzyskanie czystego przychodu z każdych zdeponowanych pieniędzy i cieszyły się dużą popularnością. Co ciekawe, informacje napływające z rynku wskazują, że na nich odłożyliśmy nawet 106 mld zł, a to przecież nieco ponad 15 % wszystkich depozytów w bankach. Zdaniem ekonomistów to dużo, mając na uwadze fakt, że takie produkty nie zagościły na rynku przez dłuższy czas. Raport KNF z 2011r. wskazuje, że pod koniec ubiegłego roku Polacy zarządzali nawet 10 mln lokat antybelkowych.
 
 
Z lokat antybelkowych nie były zadowolone tylko banki. Dzięki krótkiemu okresowi deponowania swoich finansów, wielu klientów błyskawicznie migrowało między placówkami banków w poszukiwaniu atrakcyjniejszych warunków i lepszego oprocentowania. W efekcie sytuacja w sektorze bankowym była uznawana za niestabilną, ponieważ wiele instytucji nie była w stanie prognozować zachowań swoich klientów oraz szacować ewentualną wysokość depozytów w skali rocznej. Pod koniec 2011r. NKF zleciło jednak bankom trwałe usunięcie ze swoich ofert wszystkich produktów, które umożliwiały odbiorcom obejście podatku kapitałowego.
 
 
Analitycy zaznaczają, że ok. 69 % wszystkich lokat zakładanych w 2011r. Polacy zakładali na okres maksymalnie jednego miesiąca. Na okres przynajmniej roczny decydowało się już niewiele z nas, bo ok. 1,3 %. Taka tendencja zdaniem specjalistów nadal będzie się utrzymywała, ponieważ oprocentowanie tych produktów jest na ogół najwyższe, co nie motywuje klientów do oszczędzania pieniędzy w okresie dłuższym nić kilka miesięcy.
 
Źródło Artykulis.pl

Brak komentarzy:


Udostępnij:





Tweetnij